Live Chat Software
5 עצות זהב להעלאת ביטחון עצמי אצל ילדים - איך לגרום לילדים שלנו לחייך :)
Home / כל החיוכים / 5 עצות זהב להעלאת ביטחון עצמי אצל ילדים

5 עצות זהב להעלאת ביטחון עצמי אצל ילדים

כשילד מגיח לאוויר העולם, הוא הוא מתחיל מאפס, הוא מגיע אומנם עם מטען גנטי ייחודי לו, אבל הוא נקי מהשפעות הסביבה, מוכן לספוג מה שהעולם יזרים לו.
בחלוף הזמן מתפתחת אצלו הגדרה עצמית והביטחון העצמי שלו מתחיל להתהוות, מי יותר ומי פחות.
מושפע מכל מה שפוגש אותו בחייו, חש את האווירה, מרגיש את טון הדיבור סביבו, הוא סופג את הגירויים החיצוניים ואת תגובות העולם לתקשורת שלו, על פי חוויות אלה הוא מעצב את ההגדרה העצמית שלו בעיני עצמו ואת פרשנותו לאיך שהוא נתפס בעיני אחרים.
חוויות ותגובות חיוביות על פי רוב תורמות ליצירת ביטחון עצמי חיובי, ואילו חוויות ותגובות שליליות פוגעות בביטחון העצמי שלו.

אז איך ניתן לעזור לילדינו להעלות את הביטחון העצמי שלהם?

הנה 5 עצות זהב בנושא:

1. מראה מראה – שמשו כמראה להתנהגותם ולאופיים, בגיל צעיר אנו מרבים להרעיף אהבה ולהחמיא על יופיים, מתיקותם ושאר דברים שאופייניים לתינוקות, כשילדנו גדלים וישנה תקשורת ברורה איתם חשוב לשמש כמראה לתכונות האופי החיוביות שלהם, חשוב לחזק אותם במקומות בהם הם ראויים לחיזוק, זה משדר לילד מסר שאומר "אנו רואים אותך ומעריכים את עשייתך".
חשוב לשים לב שלא לעבור למצב "אוטומט" ולהחמיא/לחזק בלי קשר למציאות, כי ילד שיקבל חיזוקים אין ספור בבית בלי ויסות ומהסביבה מחוץ לביתו ירגיש תגובות שונות מהותית יאבד אמון בחיזוקים שלכם.
תחזקו איפה שצריך ובאופן מעצים, לדוגמה: "אני רואה את ההתקדמות שלך בקריאה, עשית את זה מקסים, אני גאה בך על זה". זכרו לשקף לילד את חוזקותיו בצורה אוהבת אך מוגזמת.
ילד שקשקש על הדף בשלושה צבעים שונים וישמע מהוריו "וואו, גאון, זה הכי יפב בעולם, פיקאסו קטן!!!" לא יבין למה הגננת רק אומרת, ממ נחמד, תמשיך כך.."

2. למדו את ילדכם להתמודד עם אי הצלחה – החל משלב המשחק, מומלץ לא לתת לילד לנצח בכל משחק, זה יהפוך אותו ל"רגזן" ויקשה עליו התמודדות בחיים האמתיים עם אי הצלחה.
גם בעת הכנת שיעורי הבית או יצירות, לא תמיד הוא מצליח, אל תתקנו עבורו, אל תשלימו את מה שהוא הפסיק, תנו להתמודד עם תוצאות, להתגבר על קושי בכוחות עצמו (כמובן תוך הכוונה וליווי) והסבירו לו שתמיד יש הזדמנות נוספת, לתקן, לשפר או לעשות מחדש. חשוב שיבין שהאחריות למעשיו היא שלו ושלא תמיד יהיה מי שישלים עבורו מטלות, כך הוא ילמד לא לאבד ביטחון כשיקבל תגובה שלילית למעשה שלא צלח.
והערך המוסף של השיעור הזה הוא שאין דבר כזה כישלון, יש אי הצלחה שניתן ללמוד ממנה ולשפר/לתקן.

3. תנו לילדכם את המושכות – תנו לילד תפקידים בתחזוקת הבית, חשבו מחוץ לקופסה והראו לו שהוא יכול להיות אחראי למשהו חשוב.
להשגיח על אח קטן / לחתוך סלט / לגשת לבד למכולת / להמציא תפריט לארוחה הבאה ועוד.. כמובן תוך שמירה על בטיחות ובהתאם לגילו.
פעולות שיהיו חדשות לו ויראו לו שאתם סומכים עליו יזרעו בו תחושת חשיבות, שדעתו חשובה ושיש לו יכולות חשובות שתורמות לכלל.
חשוב שתעזרו לתחושת החוויה החיובית שלו מעשיה זאת במידה ואכן עמד במטלותיו בכדי שיראה שהוא מוערך על עמלו, כך גם ירצה לקחת חלק שוב.
חשוב לזכור לתת להם לעתים (כשאפשר) 2 אופציות לבחור בניהם, כך תהפכו אותם לשותפים בתהליך והם לא ירגישו שכופים עליהם דבר.

4. דוגמה אישית – ככלל דוגמה אישית היא המבוא לכל פעולות החינוך לילדנו, הם יחקו את מה שהם יראו שאנשים הקרובים אליהם עושים.
שימו לב להתנהגותכם לידם, השתמשו בשפה בטוחה ואסרטיבית (זכרו לשמור על רגישות לסביבה), שימו לב לתגובותיכם כשמשהו פונה אליכם לידם, הם ככל הנראה יחקו אתכם, באם תשדרו חשש וחוסר בטחון תגובותיהם יהיו דומות בחלק מהמקרים.
הראו להם פרגון והם יגדלו להיות מפרגנים לסביבה וגם ידעו לקבל מחמאה (לא מובן מאליו), פרגנו להם על הצלחותיהם (סעיף 1) אך לא פחות חשוב פרגנו לאחרים לידם.
אם תראו נימוסים טובים, הם ילמדו ויחקו, אם תקללו נהג שעקף אתכם בכביש, לא יאוחר היום בו תשמעו אות משתמשים באותם המילים, ולא באשמתם, אין הם מבינים שלדעתכם בגילם זה לא בסדר, הם רק מבינים שמה שאתם עושים זה בסדר שגם הם יעשו.
כולנו בני אדם ולפעמים מועדים וטועים, היו ערניים גם שם והראו להם שאתם מודעים לטעות וחשוב לכם להתנצל במקרה הצורך, לתקן ולהשתפר כבני אדם, זה מנגנון שיתפתח גם אצלם וילווה אותם לאורך החיים.
אדם שמתבצר בעמדתו גם שהבין שטעה מחמיר את המצב עבור עצמו ומראה עקשנות ממנה רק הוא מפסיד.

5. שמרו על לשונכם – כל הורה יכול לחוש תסכול אל מול ילדיו, בכל גיל ובסיטואציות רבות. תגובות הילדים לא תמיד הולמות את ציפיותינו ואת רצונותינו, וברצותינו ל"יישר" אותם / להעיר להם לעתים תגובותינו פוגעות. פגיעה קשה עשויה לפגוע בדימוי העצמי של הילד לטווח הארוך, חשוב למצוא פתרונות, מומלץ אף להתכונן מראש, להכין תגובה "בשרוול" למצבים כאלה, תגובה שלא מגיעה מכעס או מתסכול אלא תגובה אפקטיבית שתעזור להתמודד עם הסיטואציה מבלי לצלק את הילד ומבלי להזיק להערכה העצמית שלו. לומר לילד אתה שקרן כשנתפס בשקר זאת פזיזות מסוכנת שכן הוא מתויג כשקרן, יש להתייחס לסיטואציה (שיקרת כעת במקום אתה שקרן) כדי לא לתאר אותו כפעולה שלילית שביצע, דבר שיגרום לו לחשוב על עצמו שכך הוא מאופיין לפני היותו טוב לב, או אדיב או יתר הדברים החיוביים שמאפיינים אותו.

מעל הכל דברו אתם אהבה, בכל גיל הדלק החשוב ביותר לילדכם הוא אהבתכם ותשומת לבכם, פנו זמן רק להם, לכל אחד בנפרד ולכולם או חלקם יחד.
הראו להם כמה הם חשובים לכם, אמרו להם איך אתם מרגישים כלפיהם וכמה הם טובים וחשובים לכם.
גם אם נראה לכם שהם כבר יודעים או גדולים מדי להרעפת האהבה הזאת, הזכירו להם בכל זאת, הם זקוקים לזה וגם לכם זה יעשה רק טוב.

יישום עצות אלה לא מהווה מתכון להבטחת ילד עם בטחון עצמי, עצות אלו בהחלט חשובות כבסיס לבניית בטחון עצמי גבוה והערכה עצמית בריאה אצל ילדכם,
אין האמור כאן מהווה תחליף לטיפול או ליווי מקצועי במקרה הצורך.

למידע נוסף באתרים העוסקים בתחום הביטחון העצמי בכלל ואצל ילדים בפרט לחצו בקישור למטה

עוד בתחום ביטחון עצמי

נשמח לתגובתכם

Check Also

unnamed

סיור חנוכה ואור בעיר העתיקה

העיר העתיקה בירושלים מתקשטת בשלל אורות קסומים, חנוכיות, עצים, וקישוטי חג. בואו ליהנות מהקסם ומאווירת ...