Live Chat Software
חיוך של ילדים - איך לגרום לילדים שלנו לחייך :)
Home / כל החיוכים / חיוך של ילדים

חיוך של ילדים

חיוך-חיוך של ילדים

ילד/ה מחייכים-והעולם מואר.
הסובבים הבוגרים בעיקר, נפגשים עם חיוך זה באופן  מידי עם חוויה פנימית של חום בלב, התרגשות טהורה וראשונית, נעימות פועמת ופניהם קורנות ומחייכות.

חיוכם של ילד/ה נחווים אצלנו כביטוי של הנאה, שמחת חיים אמתית וראשונית – אותנטית, הכי קרובה לנפש, בלתי אמצעית.
הוויית החיוך יש באפשרותה להרחיק, להשוות ואף לבטל כל יצר הרסני, אלימות ורוע בפועל ובעיקר במחשבה ויצוגייה..

זאת שמורה מוארת של התמזגות ואינטימיות. מקום של נוכחות משותפת אשר בעקבותיה ישנה חוויה של  שינוי נעים ופותח.

חיוך מקורו בסוג של מפגש בין המחייך, אשר ברגע קסם בוחן, רואה וקרוב באופן של התפעמות אל עצמו ובו זמנית אל המחייך. כמין מראה כפולה ומהדהדת.
המחייך מקרין על המבוגר-ההורה והוא מחזיר מראה רגשית משוחררת אל המחייך וחוזר חלילה.
החיוך מהדהד למבוגר, מעבר לספונטניות הרגש גם מפגיש עם הפתעה, הפתעה מעצם היווצרות  חיוך, נוצר שינוי ביחס לשגרה, שינוי ביחס למצוקה, חיוך שנענה לך ומתמסר, חיוך יכול להתרחש מתוך גילוי של מצב, תנועה מסקרנת, מפגש עם דמות מוכרת ואינטימית (ההורה) תופעת טבע אשר לרוב מדומיינת אצלנו כאנושית (בעל חי אשר משחק ומשתעשע), קירבה בין יצורים חיים, צמחים אשר יש להם דימוי אנושי.

החיוך מתרחש כאשר אנו נפגשים עם מצב מחוצה לנו באופן ממשי או שהוטמע בתודעתנו באופן ישיר או אסוציאטיבי  כדוגמת מפגש עם יצירה ותופעה דוממת מעשה אדם-ציור, פסל, ספרות, תיאטרון, סרט או אינטראקציות והקשרם למצבים אנושיים ורגשיים אשר מעוררים סקרנות ודמיון. לרוב מצבים אלו שכיחים יותר אצל תינוקות וילדים מעצם היותם קרובים לעצמם ועם פחות עכבות בוגרות וחברתיות. למשל-עננים בצורות מפתיעות של יצורים דמוי אנושיים או בתקשורת דמוי אנושית של בעלי חיים המביעים אהבה וצורות שנראות לנו קרובות לעולם הסמלים שלנו (לב, חיוך)

כל עולם האימוג'ים הנוכחי שואב את ההקשר לחיוך ומפגש סימלי ומידי טרום מילולי.

החיוך הינו פזיולוגי-גנטי, יחד עם זאת כולו קשור לתגובה בין אישית והשלכותיה ההדדיות בקשר האנושי. לעתים יהיה ויכוח האם התינוק חייך או זו סתם עווית ויחד עם זאת הרצון שזה יהיה חיוך לרוב גובר, ההתרגשות מהחיוך מייסדת איכות רגש מרוממת להורה והיא חוזרת בהיזון חוזר לתינוק. (באותה מידה המשאלה להגדיר החיוך כעווית באותו אופן מדגישה את עצמתו והרצון לא להטמע בתוכו באופן לא נשלט ולעתים מאיים על ההורה כיון שחיוך מביא להתמסרות  ויותר קשה ומכביד להציב גבולות, להתריע, לכוון לאחריות ורצינות..)

החיוך של התינוק הנו גם תגובה לחיוך ונועם פנים. התינוק  והילד פוגשים לרב את החיוך במערך מקיף המלווה במגע קרוב של פנים אל פנים, מגע בגוף, דיגדוג, השמעת קולות, מילות חיבה, מגע בשער ובפנים (הדדית), חוויה זו עוטפת את הילד, כוללת ומכילה אותו בתוכה ובמהלכה היחידה תינוק (ילד) הורה יוצאים ממנה אחרת ממצב הכניסה אליה, כאלו הנפש עברה תהליך שינוי מזקק.

הדמויות הראשוניות המשמעותיות אשר השפעתן על התינוק מכרעת הינן האם בעיקר וכיום גם האב התופס גם הוא יותר ויותר מקום מרגש זה, אולם,כדי שהוויה מיוחדת זו תתאפשר יותר ישנה חשיבות לקיומה של תודעה הורית פנויה וממוקדת. אזי תתרחש התמזגות נכונה ומלאה ביצירת החיוך, בהמצאות הדדית בתהליך וביציאה ממנו אל מלאות נפשית חיונית .

יש לשים לב במיוחד למצבים הבאים:

כאשר הילד/ה כועס, עצוב, מתוסכל, חסר יכולת להביע עצמו ועוד כל אילוץ ליצור חיוך אצלו עלול לההפך לתקשורת לא קשובה, לא מכילה הרגש שמופיע באמת ומעוררת מצבי התגוננות, התוצאה יכולה להיות ריחוק, בדידות רגשית ואף נתק בין אישי ובמצבים חמורים נתק של ילד מחלקים בנפשו, חיוך הוא בדיוק ההיפוך של מצבים אלו כאשר הינו בהתאמה.

במצבים אלו יש להתייחס ברגישות וברצינות מותאמת אל המצב הרגשי של הילד, רצוי לכוון עצמנו להזדהות והתבוננות אמפטית לרגשותיו של התינוק והילד, הזדהות זו איננה אישור והסכמה לרצונות ודרישות הילד אלא הבנת הילד.

רק לאחר מכן יוכל הילד לעלות חיוך מתוך מגע קרוב,מתוך תזכורת לאירועים משותפים, מתוך פינוק, הצחקה ידועה ומוכרת,חידה מסקרנת, הפתעה, מתנה, חיוך, חיבוק, הומור וקרבה.

לעולם ,חשוב שנזכור שחיוך הינו אוצר קסום, אולם הוא רק אחד ממצבים רגשיים מהותיים בקשר של הורה ילד ובכל קשר בין אישי.
החיוך איננו בא להדחיק, לבודד ולהכחיש מצבים רגשיים אחרים, הוא בא מתוך מצב רגשי מותאם לכך ונוצר בהתאמה וברגישות.

1372215680ucygh

החיוך לסביבה מחייכת גם הוא מעודד הילד להתפתח לכיון של פתיחות, סקרנות, יצירתיות ומרחב רגשי מגוון וגמיש.

הורה מריר, כעוס, מתוסכל, פסימיסט ואף עוין זקוק פעמים רבות בעצמו להקשבה, להוויה מחייכת עבורו בלי אילוץ לחייך, אילוץ ההורה להיות תמיד מחייך וחיובי עלול ליצור גם אצלו זיוף ואי נגיעה נפשית אמתית, לפיכך חשוב שגם ההורה יהיה קשוב לעצמו ומודע לנפשו, שיהיה במרחב הנפשי שלו ושיהיה בו מקום גם לכאביו ותסכוליו.

הדגש הוא שיכולת המצאות במצבים רגשיים מגוונים יוצרת איזון ויותר הרמוניה בין המצבים הרגשיים, מפחיתה בהלה מהם ויוצרת מצב שכל רגש יבוטא ויתבטא באופן מותאם יותר אמתי, לגיטימי ובטווח רגשות זה החיוך ימצא מקום של תקווה והנאה.

מכאן שהורה אשר מסוגל לחייך בהנאה מתוך ראיית ילדיו כפי שהם (ולא בהכרח כפי שהיה רוצה לראותם) וגם מקבל ומכיר עצמו על מעלותיו וחסרונותיו וציפיותיו גמישות  יאפשר בכך סביבה מחייכת מותאמת לא מאולצת  וחיוכו של הילד ישמח את סביבתו ואת עצמו.

אם תרצו נוכל להמשיך בנושאים אשר משתמעים כאן:

הקשבה לכאב ולמצוקה כדי לפתוח מרחב לחיי הנפש, ליצירתיות , למשחק, להומור ולחיוך.

 

אילן מדר

2015-01-02 16.08.04

פסיכולוג קליני,מדריך מוסמך ומומחה בכיר

מנהל מרפאה ציבורית לבריאות הנפש לילדים ,נוער,משפחת ומבוגרים.

שותף בתוכניות פסיכותרפיה באוניברסיטאות(צוות היגוי,נהול, הוראה והדרכה)

מרצה בתחום פסיכולוגיה בשילוב עם אומנויות

קליניקה פרטית בתל אביב לפסיכותרפיה ויעוץ בתחום פרטני,זוגי ומשפחתי לילדים,נוערuמבוגרים
טל-0506242909      [email protected] 

נשמח לתגובתכם

Check Also

unnamed

סיור חנוכה ואור בעיר העתיקה

העיר העתיקה בירושלים מתקשטת בשלל אורות קסומים, חנוכיות, עצים, וקישוטי חג. בואו ליהנות מהקסם ומאווירת ...