Live Chat Software
זהירות! הפרעת קשב סביבתית - איך לגרום לילדים שלנו לחייך :)
Home / הפרעות קשב וריכוז / זהירות! הפרעת קשב סביבתית

זהירות! הפרעת קשב סביבתית

מאמר קצר זה מיועד להורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD),  וקשיים בויסות (רגולציה). הספרות המחקרית והנסיון הקליני המצטבר, מצביעים על קשר וחפיפה מרובה בין תפקודי קשב לויסות.

אנו חיים בסביבה מרובת גרויים וסדר היום שלנו עמוס ומהיר. מכשירים מצפצפים מכל עבר, ואנו דורשים מעצמינו להיות זמינים ולהגיב ללא הפסקה. לא פלא שלפעמים אנו חשים מוצפים. לילדים, יש פחות יכולת לטפל בעודף גרייה, דבר הגורם להסחת דעת, או מתח ועצבנות.

לפיכך, המטרה שלנו תהיה לארגן מחדש את הסביבה של הבית והסביבה הקרובה לילד. סביבה = סה"כ המקומות בהם מתנהל הילד במהלך השבוע. בית הסבים והסבתות, למשל או פעילויות וחוגים אחר- הצהריים, ו… המסגרת החינוכית, כמובן.

הסתכלות על הסביבה מאספקטים שונים ומתוך הבנה של צרכיו האישיים של הילד והרגישיות השונות שלו בחושים השונים (שמיעה, מגע, ריח, ראייה, טעם), תאפשר התאמה טובה יותר של ההתנהלות לילד, דבר שיכול לשפר גם תפקודי קשב וריכוז ולהעלות את רמת הרוגע.

אני מספרת להורים כי ילדים עם קשיי ויסות מזכירים לי את הסיפור של הנס כריסטיאן אנדרסן – 'הנסיכה על העדשה'. הסיפור מספר על מבחן שערכו בארמון, כדי לגלות אם בחורה ענייה למראה היא נסיכה אמיתית. מכירים? היא לא ישנה כל הלילה, והפריעה לה עדשה שהונחה מתחת ל-7 מזרונים !

הורים יודעים לתת מידע רב על רגישויותיו של הילד: לבגדים לוחצים, תגיות, פצעים, העדפותיו באוכל והטעמים החביבים עליו. קיימת חשיבה רבה והכנה של חדר מותאם וציוד, לתינוק הנולד. אולם, כשהילד גדל, מתפתח וצומח – יש צורך, לעיתים בהסתכלות נוספת ובשינויים נחוצים. האם צריך להפחית גרויים? להוסיף משחקים? לסדר פינה מותאמת למנוחה ורגיעה? לשנות את סדר היום של הילד? להוסיף אמבטיה ארוכה?

קרול סטוק קרנוביץ מחברת הספר שתורגם לעברית בשם: "הילד הלא מתואם" (הוצאת נורד) קוראת לילדים אלה ילדים שיוצאים מסינכרוניזציה (out-of-sync).

למה זקוק הילד? להלן הצעות מעשיות לשינוי הסביבה וההתנהלות המשותפת:

  • זמן נוסף כדי לעבד מידע חדש, כדי "להתחמם" וגם כדי "להתקרר".
  • תהליך למידה הכולל הטרמה (על מה נלמד היום), למידה, סיכום וזמן להפנמה.
  • הוראות והנחיות פשוטות – קצרות, הוראה אחת או שתיים בכל פעם.
  • לחלק משימות גדולות לחלקים קטנים.
  • לכבד את צרכי הילד – למשל לא לגעת בחומרים אם אינו רוצה בכך.
  • להציע לילד תחליפים – משחקים אחרים בהם יכול להצטיין.
  • להדגיש את החיובי.
  • שימרו על קול שקט ועוצמות מתונות.
  • ספקו משוב פיזי – מגע, מבט מקרוב.
  • שימרו על ציפיות ריאליות
  • התמודדו עם תחושות שליליות לפני התפרצות
  • הבנייה – של שיגרה וסדר היום. הימנעו מהפתעות והגבילו ככל הניתן שינויים.
  • גבולות ומשמעת עקבית יחזקו תחושות של לשיטה ובטחון.
  • תרגלו פתרון בעיות עם הילד ואפשרו לו למצוא מוצא לרגשותיו ולפרוק.
  • חזקו את מה שטוב במעשיו של הילד, גם כשמשהו משתבש.
  • העלו זיכרונות מהתנהגותכם כילדים.
  • היעזרו במערכת התמיכה שלכם.
  • היעזרו באנשי מקצוע.
  • שימרו על קור רוח.
  • מלאו מצברים הן באופן רוטיני והן בעת הצורך.
  • היו קשובים לילדיכם – התאימו לילד את סוגי הגרייה שהוא נמנע או צמא להם

בתקופת החופש הגדול, חשוב מאוד להקפיד על כך, ולדאוג לסדר יום קבוע ברור, ומוסכם.

אשמח להתייחס לשאלות אם תהיינה,

 

נכתב ע"י לימור רייז,

פסיכולוגית מומחית התפתחותית וחינוכית, קליניקה פרטית ברעננה

[email protected]

נייד: 0545-536789

אתר: www.limor-reiss.com

 

 

 

נשמח לתגובתכם

Check Also

unnamed

סיור חנוכה ואור בעיר העתיקה

העיר העתיקה בירושלים מתקשטת בשלל אורות קסומים, חנוכיות, עצים, וקישוטי חג. בואו ליהנות מהקסם ומאווירת ...